Kuusamon Juuston tuotteita käyttävät suosittelevat brändiä

 

Taloustutkimuksen ja Kauppalehden tekemässä Brändien arvostus 2021 -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat Suomen arvostetuimmat brändit kuluttajien keskuudessa. Kärkisija meni jo kolmantena vuotena peräkkäin Fiskarsille. Elintarvikebrändeistä arvostetuimmaksi valittiin Fazer, joka sijoittui koko tutkimuksessa neljännelle sijalle.

Kuusamon Juuston brändin tarina alkoi vasta kahdeksan vuotta sitten, kun vuonna 2013 aloitettiin oman brändin rakentaminen. Yritys sen sijaan on jo 70-vuotias ja juustonvalmistuksen aloittamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta. Arvostetuimpien brändien joukossa Kuusamon Juusto sijoittui sijalle 120. parantaen sijoitusta kuudella sijalla.

-        Brändityötä on tehty määrätietoisesti, tuoden viime vuosina yhä vahvemmin omaleimainen sijaintimme pohjoisessa osaksi tuotteita ja markkinointia. Tuotteemme ovat laadukkaita ja maukkaita, mutta tunnettuuden kasvattamisessa meillä on vielä paljon tekemistä, kertoo markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Ollila.

Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten kuluttajat kokevat saavansa vastinetta rahalle ja suosittelisivatko he brändiä. Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa Kuusamon Juusto sijoittui tämän vuoden tutkimuksessa toiseksi juustokategoriassa ja kaikkien tutkittujen brändien keskuudessa sijalle 46/559. NPS-kyselyssä Kuusamon Juusto oli oman kategorian kolmas.

-        Tuotteitamme käyttävät kuluttajat suosittelevat mielellään Kuusamon Juuston tuotteita ystävilleen ja työkavereilleen. Suosituksilla on vaikutusta etenkin positiiviseen imagoon, jonka näimme myös tutkimustuloksissa kasvaneen viime vuoteen verrattuna, iloitsee Laura Ollila.

Kuusamon Juuston tavoitteena on olla tulevaisuudessa Suomen vastuullisin ja arvostetuin juustonvalmistaja. Matka Suomen halutuimmaksi juustobrändiksi ei ole helppo, mutta periksiantamattomalla asenteella pääsemme varmasti kohti asetettuja tavoitteita.

Vuosittain tehdyssä Brändien arvostus -tutkimuksessa suomalaiset kuluttajat arvioivat brändejä antamalla tuntemilleen brändeille arvosanan sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä brändiä arvostavat. Kuusamon Juusto on maamme pohjoisin juustola, joka työllistää 75 juustonvalmistuksen ammattilaista ja käsittelee noin 150 maitotilan tuottaman maidon vuosittain 3 miljoonaksi kiloksi juustoa.